Oppskriften på monopol

For deg som sitter der ute og leser overskriften av dette innlegget kan det virke litt fjernt.  Men ettersom vi nå må forholde oss til såkaldte «digitale økonomien» er det viktig for alle næringsdrivende å ta hensyn til disse begrepene. Spesielt viktig er det også for oss som ønsker å jobbe eller allerede jobber innen markedsføring. Så jeg får prøve å forklare som hva faktisk ligger i disse begrepene og hva sammenhengen er. Hvorfor er dette så viktig å ta hensyn til?

Du har sikkert hørt om ordet viral? Dette brukes ofte i sammenheng med det vi også kaller virus. Vi er nok alle kjent med dette skumle fenomenet som nå har sine virkelig konsekvenser digitalt. Nå må vi ikke glemme at virus finnes i kroppen også men i denne sammenhengen snakker vi i den digitale konteksten vel og merke.. Uansett, ordet virus handler enkelt og greit om at noe kopieres og sprer seg raskt. Dette kan ses i sammenheng med det vi også kaller viral vekst. Ser vi det ut fra et markedsføringsperspektiv oppstår det ofte i forbindelse med  holdningskampanjer på nett eller i private settinger hvor folk deler både bilder og videoer som vekker stor oppmerksomhet og sprer seg lynraskt rundt om i hele verden. Se for deg at du deler et arrangement du veldig gjerne vil dra på med 5 venninner. Videre deler de dette hver for seg til 5 nye venner og på den måten deles dette innlegget til slutt med 100 000 andre.

Vi kan jo ta et morsomt eksempel med den kjente 5 mila på holmenkollen. Etter mange oppslag i aviser, nettaviser og til og med på nytt på nytt kan vi ikke legge skjul på at dette arrangementet gikk over stokk og stein. Jeg husker selv hvor mange delinger jeg fikk av dette arrangementet og tenkte flere ganger at denne dagen ville gå en retning og det var rett vest. Nå valgte jeg å trekke frem et ekstremt tilfelle, men.. poenget mitt er at det i dag skal så lite til for at en like eller deling sprer seg fra en person til 100 000 personer på bare noen få sekunder. Tenk før i tiden, da gikk det i tradisjonell markedsføring i form av reklameplakater på butikker og i postkassene, det tok med andre ord lenger tid å nå ut til en større andel mennesker før enn nå. Denne fordelen kan bedrifter nå dra nytte av.

Her kan jeg trekke inn det som også kalles nettverseffekter. I et nettverk der man deler og publiserer innhold har det mye å si hvor mange medlemmer som deltar. Når ett nettverk får en ny bruker øker verdien for eksisterende brukere. Dette er igjen med på å skape positive ringvirkninger ved at antall forbindelser mellom deltakerne i et nettverk vokser i større grad enn antall medlemmer.  For bedrifter kan denne metoden på langsikt gi så store fordeler at du til slutt kan ende opp det som også kalles monopol. Tar vi Facebook som et eksempel har de nå nettopp kjøpt opp Whatsapp og eier allerede instagram. Når Facebook med alle sine forbindelser har knyttet kontakt med både Instagram og Whatsapp som igjen har sine forbindelser kan dette nettverket til slutt bli uendelig stort. På den måten kan de først og fremst nå ut til milliarder av mennesker men samtidig også gi en enormt større kundeverdi. Med andre ord er det ikke rart at små bedrifter der ute ønsker å annonsere på Facebook.

Til slutt vil det være hensiktsmessig å trekke inn det som også kalles Increasing Returns. Dette handler kort og enkelt om at bedrifter i dag som driver digitale tjenester får større avkastning jo flere brukere de har. Sammenligner vi med de tradisjonelle bedriftene som tilbyr fysiske produkter vil det alltid oppstå økning i variable kostnader i samme takt som etterspørselen øker. Ser vi der imot på de digitale tjenestene er jo disse allerede lagd og kan bare deles videre.. Poenget er at det ikke vil koste en tjenestebedrift som driver digitalt noe ekstra om du har 1 bruker eller 100 000 brukere. Det gir heller flere fordeler i form av månedlig betalinger, reklame og annonseplassering som eksempel Facebook.

Så hva er sammenhengen?

Som jeg nevnte tidligere er disse begrepene sett sammen oppskriften på det bedrifter kan oppnå, nemlig monopol. Når bedrifter senker transaksjonskostnader og gjør det enklere for kunder å ta riktig beslutninger kan dette igjen føre til viral spredning når folk opplever et positivt kjøp. Kan vel tenke meg at mange der ute har enten anbefalt eller brukt tripadvisor på tur. Dette fører jo derfor til at flere tar i bruk tjenesten, så tjenesten vil jo bare bli bedre og bedre som igjen gir enda høyere kundeverdi. Samtidig får bedrifter større fordeler ettersom de også utvikler et større nettverk. Når de opp i det hele sparer penger i form av increasing Returns er det ikke noe rart at Arne Krokan skriver i et blogginlegg her om samme tema at «the winner takes it all».

 

-Malin Kathinka

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *