Basic begrepsforklaringer

Det er lett å gå seg vill i alle ulike begreper når vi tråkker inn i den digitale «markedsføringsverden». Uansett om du studerer lege, sykepleier, psykolog eller siviløkonom for den sak skyld er vi nødt til å lære oss dette såkaldte «fagspråket». Vet ikke om du har opplevd den følelsen når du sitter i et jobbintervju og intervjueren snakker om noe du helt klart ikke forstår ordet av, vel – det har jeg opplevd. Heldigvis er det et par år siden nå og jeg tror og håper at jeg ikke hadde sittet der som en amøbe den dag i dag. Uansett tror jeg som en markedsfører eller generelt i andre bransjer at det lønner seg å kunne forstå og beskrive ulike begreper da det gir en form for makt.

Som vi lærte i faget forhandlinger er det noe som kalles autoritetsmakt. Betydningen bak er at det er lettere å bli påvirket av personer med spesiell ekspertise eller kunnskap. Så er du student eller vurderer å bli det mener jeg det er en fordel å få en oversikt over viktige begreper da det gjør at du lettere forstår pensum men også kan vise til en profesjonell side av deg selv. Som en introduksjon til digital markedsføring er det derfor nødvendig å rett og slett rydde opp litt i denne terminologien.

  • Konvergens – gjør om eksisterende produkter om til nye produkter og tjenester
  • Nettverkskonvergens – overgang fra spesialiserte nettverk til til nettverk som kan tilby flere typer tjenester
  • tjenestekonvergens – innebærer tjenester som tilbys på flere plattformer
  • Algoritmer – Er en oppskrift for hvordan data skal løse ulike oppgaver basert på ulike steg.
  • Leads – Personer som har vist interesse for bedriften din/produktene dine
  • Målgruppe – en betegnelse på hvem du mener kommer til å kjøpe ditt produkt
  • Inbound metoden -en metode innenfor markedsføring i digitale kanaler
  • SEO – søkemotoroptimalisering
  • Organisk søk – ikke – betalt søk
  • Adwords – annonsefinansierte ord på google
  • Content marketing – innholdsmarkedsføring, selge en historie
  • Live feed og Story – Facebook og Instagram sin 24 timers visning
  • SoMe – forkortelse for sosiale medier

2 kommentarer

  • Sandra

    Gøy å se hvordan du varierer med temaer, som med dette innlegget som er mer informativt enn diskusjonene du har hatt i tidligere innlegg. Det er dog lite kildebruk i alle innleggene dine, kanskje dette er noe du kan tenke mer på videre? Det har vært veldig spennende å lese alle innleggene du har postet så langt, gleder meg til å se mer! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *