Veien frem til en vellykket lansering av nettbutikk

Som en del av kurset i digital markedsføring har vi fått i eksamensoppgave om å utvikle vår helt egen nettbutikk, på bakgrunn av det vi har lært hittil i år. Dette har vært tidskrevende og utfordrende men også svært spennende. Fra å ikke vite hvordan vi i det hele tatt skulle gå frem, til å ha klart å oppnå flere salg på nettbutikken har vært lærerikt og morsomt. Så mitt tips til deg der ute som kanskje har en «indre drøm» om starte opp din egen nettbutikk, ikke ha som unnskyldning at du ikke kan. Klarer vi det, klarer du det og!

Vårt største hjelpemiddel i prosessen var gode forelesere og ikke minst googles søkemotor. Dette er noe vi alle har tilgang til så bruk det for alt det er verdt. Her finner du svar på mye. Det er sikkert mange der ute som lurer på hvordan de i det hele tatt skal gå frem i en slik prosess, derfor ønsker jeg å ta dere inn i min lille reise om det som også ble vår oppgave. En vellykket lansering av nettbutikken Oleashop.no

Startprosessen:

I det vi mottok eksamensoppgaven gjennomførte vi en idemyldring rundt hva vi ønsket å selge og ble fort enig om at salg av undertøy var det vi skulle gå for. Vi så et behov i markedet for undertøy som skiller seg ut, men fortsatt til lav pris. Etter å ha undersøkt på nett og sett ut fra egen erfaring er det begrenset tilgang til dette i det norske markedet. Vi utformet en disposisjon på hvordan vi skulle gå frem, satte opp viktige punkter og ble enig om hvem som skulle gjøre hva, i hvilken rekkefølge. En av de største grunner til at bedrifter går konkurs er på grunn av dårlig planlegging, så dette er et viktig utgangspunkt.

Det var viktig for oss å vite at det faktisk var et behov i markedet, derfor gjorde vi en resarch på konkurransesituasjonen til den undertøysbransjen. Et tips er å utnytte dere av en bransjeanalyse, hvordan du går frem i analysen kan du lese om her!

Et tips er også å gå for dropshipping som metode for nettbutikk, dette er billig og enkelt å gjennomføre. Du er kun et mellomledd mellom leverandør og kunden, på den måten slipper du produktutvikling, varelager og distribusjon selv. Det du selv står for er kun markedsføring og oppfølging av kunder. Les mer om dropshipping her

OKR – et system for gjennomføring

Vi ble tidlig oppfordret av Karl Philip (vår lærer) å utnytte oss av OKR – også kjent som et system for gjennomføring. Dette er et mye brukt verktøy store og kjente bedrifter bruker som absolutt er verdt å implementere i en hvilken som helst bedrift. OKR er det noe som skal oppdateres og rapporteres, for oss ble det en gang i uken frem til innlevering. Her har du et hovedmål også kaldt Objects og tre delmål som skal være et hjelpemiddel til å nå hovedmålet. Dette ble seende slik ut:

PS: Hver smart å ta deg tid til å lese om OKR på bloggen til læreren min her!

Domene
Vi måtte opprette et navn. Skrev ned alt vi assosierte med undertøy og ble enig om å gå for Olea. Vi ønsket å kjøpe et domene da det ser mer profesjonelt ut og du utelukker en URL som inneholder «myshopify.com». Ettersom det allerede fantes en eksisterende butikk med samme navn, endte vi opp med Oleashop.no. Dette fikset vi på webhuset.no. Det tok et par dager før domene var koblet opp mot shopify så dette er også noe som bør gjøres tidlig. Vi benyttet også webhusets veiledning for epost, og satte opp en felles epost adresse med Olea navnet og en til hver av oss med vårt eget navn til kundeservice. Link her: her

Shopify

Gjennom kurset i e-handel anbefalte flere gjesteforelesere oss om å bruke Shopify som plattform for nettbutikken. Som et tiltak til KR2: oppnå 5 salg, opprettet vi profil. Ettersom det tok noen dager å få tilgang til selve butikken gjorde vi oss kjent med plattformen og kunne allerede da legge inn produkter i vårt produktsortiment. Vi brukte Oberlo som er en tjeneste Shopify tilbyr. Gjennom Oberlo kunne vi enkelt importere produkter fra leverandører direkte inn til shopify – butikken og derfra sende ut til kunder. Vi valgte å importere produkter fra tre leverandører vi selv mente virket troverdig. Dette undersøkte vi ved å se på ratingen og kundeomtaler. Vi endret alt knyttet til produktbeskrivelse som tittel, produktspesifikasjon og bildevalg inne på Oberlo før vi importere de inn på Shopify. Vi så fort at dette var tidskrevende da vi ønsket å legge inn mange produkter, så et tips er å starte tidlig.

Når vi endelig fikk tilgang til Shopify kontoen, gjorde vi oss godt kjent med plattformen. Vi ble positivt overasket over hvor brukervennlig den var. Måten du gjør endringer på og setter opp nettbutikken minner mye om WordPress vi allerede har kjennskap til, i henhold til bloggen vi tidligere har opprettet. Vi valgte et tema for nettbutikken og utformet den derfra. For oss er det viktig at forsiden kunden klikker seg inn på viser tydelig hva vi selger, temaet som allerede var registrert viste dette tydeligst og den var gratis. Vi lagde egen header gjennom photoshop. Som inspirasjon til hvordan nettbutikken skulle se ut så vi over tipsene til Karl Philip om hva som kjennetegner en god nettbutikk.

Vi opprettet også en midlertidig «coming soon» landingsside, mens butikken var under utvikling. Som et tiltak til å oppnå KR1: Oppnå 30 e-post adresser oppfordret vi folk til å melde seg på ved å skrive inn e-post og på den måten få 10% rabatt på første kjøp. Vi lagde også pop ups klart, når nettbutikken ble åpnet ville det automatisk dukke opp en oppfordring til å melde seg inn for 10% rabatt. Slik ble nettbutikkens hovedside seende ut til slutt:

Prising

Ettersom vi allerede hadde gjort en del forarbeid knyttet til produktet importerte vi disse direkte inn på Shopify og endret kun priser. Her måtte vi inn å sjekke hva opprinnelig pris var, dette var oppgitt i dollar så derfor utnyttet vi oss av valutalkulator. Et viktig notat er å dobbeltsjekke om produktene fra originalsiden ikke er satt ned i pris, vi opplevde å prise flere produkter til denne prisen og måtte endre flere i ettertid slik at vi brukte originale priser som utgangspunkt. Vi valgte å prise alle produkter til under 350 kr per plagg, på den måten holde oss under toll og avgifts grensen. Vi tok utgangspunkt i originalpris, la på en ekstra avanse og 10% ekstra ettersom vi ønsket å tilby dette til alle nye kunder når de registrerte seg. Priser endrer dere enkelt under kategori «products» helt nederst på siden under hvert produkt.

Retur, angrerett og betaling
Når det kom til retur og angrerett måtte vi bruke en god del tid på å undersøke hva som faktisk var lov. Vi brukte angrerett ifølge norsk lov og andre butikker som inspirasjon til «ofte stilte spørsmål». Her informerte vi blant annet om at toll og MVA vil tilkomme ved bestilling over 350 kroner og anbefalte de og legge inn separate bestillinger. Vi var også påpasselig med å skrive klart hvor lang leveringstid det var til hvert produkt og informerte om at det ville ta 2-7 dager før bestillingen var registrert, da dette stod opplyst hos leverandørene. Samtidig la vi også inn stripe som betalingsmetode inne på shopify. Alt dette fikses inne på settings, nederst ved hovedmenyen og deretter inn på «leagel». Tilgang til å laste ned stripe finner dere her

E-post markedsføring

For å komme nærmere målet vårt om å oppnå 200 besøkende på nettbutikken, lastet vi ned mailchimp som verktøy for e- post markedsføring, opp mot Shopify. Link til mailchimp her! Tips hentet vi fra guttene bak markedsføringspodden. Dette lastet vi ned i Shopify`s appstore. Her lagde vi på forhånd en velkomstmail som ville bli sendt ut til alle som hadde meldt seg inn via den midlertidig landingssiden. Vi hentet også inn en del mailer av venner og bekjente på forhånd slik at vi allerede før lansering oppnådde OKR1: Hente inn over 30 e-poster i første kvartal. Andre tips vi brukte var å sette opp Abondoned Cart e – poster, eposter som automatisk sendes ut til kunder som har lagt noe i handlekurven uten å fullføre kjøp. Vi opprettet også «double open», en funksjon som gjør at mail blir sendt på nytt ved senere tidspunkt dersom mottakeren ikke har åpnet mailen fra før av. Mailchimp tilbyr maler å bruke til utforming av maler og redigeringsmuligheter samt verktøy som nevnt ovenfor du kan huke av på.

Andre nødvendige verktøy
Vi opprettet Facebook business, noe alle seriøse bedrifter bør ha. Som en måte å markedsføre på ønsket også vi også å benytte oss av Facebook ADs. Dere har sikkert sett på Facebook at det dukker opp annonser når dere scroller nedover. Det er med andre ord dette jeg sikter til her. Kampanjer som dette utvikler dere inne på facebook business, under «kreativt senter». Som et tips til bruk av dette bør dere også laste ned facebook pixel samtidig, på den måten kan dere måle effekten av fremtidig annonser. Sist men ikke minst koblet vi også til Google Analytics. Ps: velger å ikke gå inn i dybden på dette da det kan bli litt komplisert – men link til hvor dere kan laste ned facebook business
finner dere : her .

Lansering:

Vi ønsket å lansere onsdag 13 mars, litt over en uke før eksamen skulle leveres. I forkant opprettet vi instagram konto, la ut 14 bilder som introduksjon til hva som snart ville komme. Fulgte også mange norske jenter gjennom følgere av andre undertøysbutikker i Norge. La til produkt tag og skrev tekst til hvert bilde. Under lanseringsdatoen delte vi åpning av nettbutikken på Facebook, Instagram, Linkedin og Snapchat for å spre budskapet.


 

Resultat
Som et resultat oppnådde vi over 200 besøkende på dag en og 5. Her oppstod det et problem da pengene fra kunden kom inn, men ikke bestillingen ble lagret. Ettersom vi bruker stripe er vi nødt til å legge inn betaling manuelt og legge ut selv med eget kort. Med andre er det et behov for egenkapital. Vi oppnådde alle delmålene våre, og sist men ikke minst vårt hovedmål » En vellykket lansering av nettbutikk».

 

Kilder:

https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

https://markedsforingspodden.no/

https://blog.make.as/undervurderer-nettbutikker-verdien-av-epost

https://www.oberlo.com/

https://stripe.com/no

https://www.facebook.com/business

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *